آمالگام چیست و انواع مختلف آمالگام دندانپزشکی

آمالگام چیست و انواع مختلف آمالگام دندانپزشکی

آمالگام چیست؟

آمالگام نوعی ماده پرکننده دندان است که بیش از 150 سال است که در صنعت دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. آمالگام مخلوطی از فلزاتی از جمله نقره، قلع، مس و جیوه هستند که در این ترکیب جیوه به عنوان یک عامل اتصال برای نگه داشتن سایر فلزات در کنار هم عمل می کند و مواد پرکننده را انعطاف پذیر می کند.

پرکننده‌های آمالگام به دلیل دوام و استحکام خود به خوبی در سطح جهان شناخته شده‌اند و به همین دلیل آن‌ها را به گزینه‌ای محبوب برای دندان‌های عقبی یا به بیانی دیگر دندان های آسیابی تبدیل می‌کنند که باید فشار جویدن را تحمل کنند. آنها همچنین در مقایسه با سایر انواع پرکننده های دندان نسبتاً ارزان تر هستند.

اما به طور کلی، آمالگام یک ماده پرکننده دندان پرکاربرد و موثر برای بسیاری از بیماران است. با این حال، برای افراد مهم است که گزینه های خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارند و بر اساس نیازها و نگرانی های فردی خود تصمیمی آگاهانه بگیرند.

انواع مختلف آمالگام ها از نظر نوع مواد!

آمالگام ها در دندانپزشکی در انواع مختلف و متفاوتی استفاده می شوند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آمالگام معمولی: این نوع رایج ترین نوع آمالگام است که مورد استفاده در دندانپزشکی می باشد و از مخلوطی از نقره، قلع، مس و جیوه تشکیل شده است.
  2. آمالگام با مس بالا: این نوع آمالگام نسبت به آمالگام معمولی دارای درصد مس بیشتری است و به همین دلیل استحکام و دوام بالایی دارد.
  3. آمالگام کم مس: این نوع آمالگام حاوی درصد کمتری مس نسبت به آمالگام معمولی است که به همین دلیل سهولت استفاده و ویژگی های جابجایی خوبی را ارائه می دهد.
  4. آمالگام کروی: این نوع آمالگام دارای شکل کروی است که بسته بندی آن را در آماده سازی حفره آسان می کند.
  5. آمالگام مخلوط: این نوع آمالگام از مخلوط کردن دو نوع ذره آلیاژی با هم قبل از افزودن جیوه ساخته می شود.
  6. آمالگام تقویت شده با پراکندگی: این نوع آمالگام حاوی ذرات کوچک سرامیکی یا فلزی است که در سراسر آلیاژ پراکنده شده اند تا استحکام و مقاومت در برابر سایش را افزایش دهند.
  7.  آمالگام های پیوندی: اینها مواد رزینی کامپوزیتی هستند که حاوی مقادیر کمی ذرات نقره برای بهبود استحکام و مقاومت در برابر سایش هستند.

به طور کلی، انتخاب نوع آمالگام به نیازها و ترجیحات خاص دندانپزشک و بیمار بستگی دارد پس حتما در این رابطه از دندانپزشک خود اطلاعات بیشتر را دریافت کنید!

انواع کلی آمالگام و نحوه عرضه آنها به بازار

آمالگام کپسولی با استفاده از دستگاه مخصوصی که کپسول را می شکند و اجزا را با هم مخلوط می کند، مخلوط می شود. پس از مخلوط شدن، آمالگام در حفره آماده شده در دندان قرار می گیرد و به شکلی متناسب با خطوط دندان قرار می گیرد که به سرعت سفت می شود و پرکنندگی بادوام و طولانی مدت ایجاد می کند.

آمالگام کپسولی سالهاست که به عنوان یک ماده پرکننده دندان قابل اعتماد و موثر مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، به دلیل نگرانی در مورد سمیت جیوه، برخی از دندانپزشکان به مواد جایگزین مانند رزین کامپوزیت یا پرکننده های سرامیکی روی آورده اند. با وجود این، آمالگام کپسول به دلیل استحکام، دوام و مقرون به صرفه بودن، انتخاب محبوب بسیاری از دندانپزشکان است و می توان آن را یکی از پر فروش ترین مواد مصرفی دانست.

آمالگام پودری نوعی ماده پرکننده دندان است که از مخلوطی از نقره، قلع، مس و جیوه تشکیل شده است. فرم پودری امکان مخلوط کردن و دستکاری آسان توسط دندانپزشک را قبل از قرار دادن در حفره فراهم می کند. هنگامی که آمالگام پودر با جیوه مایع مخلوط می شود، سفت می شود و به یک ماده پرکننده بادوام و طولانی تبدیل می شود که می تواند نیروهای جویدن را تحمل کند.

با این حال، آمالگام پودر در سال‌های اخیر به دلیل نگرانی در مورد خطرات بالقوه سلامتی مرتبط با قرار گرفتن در معرض جیوه از بین رفته است. در حالی که انجمن دندانپزشکی آمریکا معتقد است که پرکردگی های آمالگامی که به درستی قرار داده شده و نگهداری می شوند ایمن هستند، بسیاری از دندانپزشکان اکنون ترجیح می دهند از مواد جایگزین مانند رزین کامپوزیت یا سرامیک به دلایل زیبایی نیز استفاده کنند.

تفاوت های بین آمالگام کپسولی و پودری

آمالگام کپسولی و آمالگام پودری دو نوع مختلف مواد پرکننده دندان هستند که برای ترمیم دندان‌هایی که در اثر پوسیدگی یا ضربه آسیب دیده‌اند استفاده می‌شوند که در مطالب بالا به خوبی به آنها اشاره شد و توضیح مختصری نیز خدمت شما عزیزان داده شد.  اما در اینجا به تفاوت بین این دو می پردازیم:

  1. ترکیب: آمالگام کپسولی یک آلیاژ از پیش مخلوط شده از نقره، قلع، مس و جیوه است که در یک کپسول از پیش بسته بندی شده عرضه می شود. از طرف دیگر آمالگام پودری مخلوطی از پودر آلیاژ نقره و جیوه مایع است که قبل از قرار دادن در دندان توسط دندانپزشک به مقدار و اندازه مورد نیاز با هم مخلوط می شود.
  2. راحتی: استفاده از آمالگام کپسولی راحت تر است زیرا از قبل بسته بندی شده و آماده استفاده است و دندانپزشک به سادگی باید کپسول را در یک تلگراف مخصوص قرار داده و آن را در دندان قرار دهد. آمالگام پودری نیاز به زمان آماده سازی بیشتری دارد زیرا باید قبل از استفاده با دست مخلوط شود.
  3. قوام: آمالگام کپسول دارای ترکیب و نسبت اختلاط ثابت است که یکنواختی در خواص آن مانند استحکام را تضمین می کند. اما با این حال آمالگام پودر بسته به میزان مخلوط شدن آن توسط دندانپزشک می تواند از نظر قوام متفاوت باشد.
  4. هزینه:  آمالگام کپسولی به دلیل ضریب راحتی آن گرانتر از آمالگام پودری است.
  5. نگرانی های ایمنی: هر دو آمالگام کپسول و پودر حاوی جیوه هستند که در طول سال ها نگرانی هایی را در مورد ایمنی آنها ایجاد کرده است. با این حال، مطالعات نشان داده است که در صورت استفاده صحیح، هر دو نوع آمالگام برای استفاده دندانپزشکی بی خطر هستند.

به طور خلاصه، آمالگام کپسولی نسبت به آمالگام پودری راحت تر اما گران تر است. هر دو نوع مواد در صورت استفاده صحیح برای استفاده دندانپزشکی ایمن هستند.

کدام نوع بهتر است؟ پودری یا کپسولی؟ کدوم رو استفاده کنم؟

آمالگام کپسولی چون از قبل اندازه گیری و بسته بندی شده است خطر آلودگی را کاهش می دهد و نسبت اختلاط ثابت را تضمین می کند. همچنین باعث صرفه جویی در زمان می شود زیرا نیاز به مخلوط کردن دستی را از بین می برد. با این حال، می تواند گران تر از آمالگام پودر باشد.

در نهایت، انتخاب بین آمالگام کپسولی و آمالگام پودری به ترجیح دندانپزشک و نیازهای خاص او بستگی دارد که البته تخصص و تجربه آن نیز بی تاثیر نیست.

جمع بندی

Picture of Denti

Denti

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین مقالات ما

کامپوزیت چیست و انواع مختلف کامپوزیت دندانپزشکی

کامپوزیت چیست و انواع مختلف کامپوزیت دندانپزشکی

کامپوزیت چیست و انواع مختلف کامپوزیت دندانپزشکی به چه شکل است؟ از کامپوزیت ها چه استفاده ای میشود و بهترین کامپوزیت کدام است؟ با دنتی همراه باشید تا پاسخ تمام این سوالات را دریافت کنید.

ادامه مطلب

کامپوزیت چیست و انواع مختلف کامپوزیت دندانپزشکی

کامپوزیت چیست و انواع مختلف کامپوزیت دندانپزشکی

کامپوزیت چیست و انواع مختلف کامپوزیت دندانپزشکی به چه شکل است؟ از کامپوزیت ها چه استفاده ای میشود و بهترین کامپوزیت کدام است؟ با دنتی همراه باشید تا پاسخ تمام این سوالات را دریافت کنید.

ادامه مطلب

سبد خرید
0 موارد محصول
فروشگاه
خرید تجهیزات دندانپزشکی از دنتی
تنها کافیست فرم زیر را تکمیل کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند!

درخواست تماس از دنتی

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد